Wednesday, April 09, 2025

8. Ancient Education System of India

Ø Did you know that क्या आप जानते हैं कि India has been the centre of learning since ancient times? भारत प्राचीन काल से ही शिक्षा का केंद्र रहा है? How did we come to know about this? हमें यह बात कैसे पता चली?

 

Ø There are inscriptions on stones and copper, palm leaf records and our scriptures as evidences of the historic origins of learning in India. भारत में शिक्षा की ऐतिहासिक उत्पत्ति के साक्ष्य के रूप में पत्थरों और तांबे पर शिलालेख, ताड़ के पत्तों के अभिलेख और हमारे धर्मग्रंथ मौजूद हैं। Today we follow an education system in which learning takes place through syllabus, curricula, textbooks and assessment practices. आज हम एक ऐसी शिक्षा प्रणाली का पालन करते हैं जिसमें पाठ्यक्रम, पाठ्यचर्या, पाठ्यपुस्तकों और मूल्यांकन प्रथाओं के माध्यम से सीखना होता है। Have you ever thought what these were like in the past? क्या आपने कभी सोचा है कि अतीत में ये कैसे थे?

 Ø In this feature story, we will give you glimpses of our ancient education system. इस फीचर स्टोरी में हम आपको हमारी प्राचीन शिक्षा प्रणाली की झलक दिखाएंगे।


INTRODUCTION

You must have heard or read that आपने सुना या पढ़ा होगा कि travellers from various regions having different climates and cultures began अलग-अलग जलवायु और संस्कृतियों वाले to visit parts of India from early times. विभिन्न क्षेत्रों से यात्री प्राचीन काल से ही भारत के विभिन्न हिस्सों में घूमने आते रहे हैं। To them, India was a land of wonder! The fame of Indian culture, wealth, religions, philosophies, art, architecture, as well as its educational practices had spread far and wide. उनके लिए, भारत एक अद्भुत भूमि थी! भारतीय संस्कृति, धन, धर्म, दर्शन, कला, वास्तुकला, साथ ही साथ इसकी शिक्षा पद्धतियों की प्रसिद्धि दूर-दूर तक फैली हुई थी। The education system of ancient times was regarded as a source for the knowledge, traditions and practices that guided and encouraged humanity. प्राचीन काल की शिक्षा प्रणाली को ज्ञान, परंपराओं और प्रथाओं का स्रोत माना जाता था जो मानवता का मार्गदर्शन और प्रोत्साहन करती थी।

SALIENT FEATURES OF ANCIENT EDUCATION SYSTEM
प्राचीन शिक्षा प्रणाली की प्रमुख विशेषताएँ

From the time of Rigveda onwards, our ancient education system evolved over the period and focused on the holistic development of the individual by taking care of both the inner and the outer self. ऋग्वेद के समय से लेकर अब तक हमारी प्राचीन शिक्षा प्रणाली समय के साथ विकसित हुई है और आंतरिक और बाहरी दोनों तरह के आत्म-सम्मान का ख्याल रखते हुए व्यक्ति के समग्र विकास पर ध्यान केंद्रित करती है। The system focused on the moral, physical, spiritual and intellectual aspects of life. इस प्रणाली ने जीवन के नैतिक, शारीरिक, आध्यात्मिक और बौद्धिक पहलुओं पर ध्यान केंद्रित किया। It emphasised on values such as humility, truthfulness, discipline, self-reliance and respect for all creations. इसने विनम्रता, सच्चाई, अनुशासन, आत्मनिर्भरता और सभी प्राणियों के प्रति सम्मान जैसे मूल्यों पर जोर दिया। Students were taught to appreciate the balance between human beings and nature. छात्रों को मनुष्य और प्रकृति के बीच संतुलन की सराहना करना सिखाया गया। Teaching and learning followed the tenets of Vedas and Upanishads fulfilling duties towards self, family and society, thus encompassing all aspects of life. शिक्षण और सीखने में वेदों और उपनिषदों के सिद्धांतों का पालन किया गया, जिसमें स्वयं, परिवार और समाज के प्रति कर्तव्यों को पूरा किया गया, इस प्रकार जीवन के सभी पहलुओं को शामिल किया गया। Education system focused both on learning and physical development. शिक्षा प्रणाली ने सीखने और शारीरिक विकास दोनों पर ध्यान केंद्रित किया। In other words, the emphasis was on healthy mind and healthy body. दूसरे शब्दों में, स्वस्थ मन और स्वस्थ शरीर पर जोर दिया गया। You can see that education in India has a heritage of being pragmatic, achievable and complementary to life. आप देख सकते हैं कि भारत में शिक्षा व्यावहारिक, प्राप्त करने योग्य और जीवन के पूरक होने की विरासत है।


 

 

SOURCES OF EDUCATION
 
शिक्षा के स्रोत

The ancient system of education was the education of the Vedas, Brahmanas, Upanishads and Dharmasutras. प्राचीन शिक्षा प्रणाली में वेद, ब्राह्मण, उपनिषद और धर्मसूत्र की शिक्षा शामिल थी। You must have heard the names of Aryabhata, Panini, Katyayana and Patanjali. आपने आर्यभट्ट, पाणिनि, कात्यायन और पतंजलि के नाम सुने होंगे। Their writings and the medical treatises of Charaka and Sushruta were also some of the sources of learning. उनके लेखन और चरक और सुश्रुत के चिकित्सा ग्रंथ भी सीखने के कुछ स्रोत थे। Distinction was also drawn between Shastras (learned disciplines) and Kavyas (imaginative and creative literature). शास्त्रों (सीखी गई विधाओं) और काव्यों (कल्पनाशील और रचनात्मक साहित्य) के बीच भी अंतर किया गया था। Sources of learning were drawn from various disciplines such as Itihas (history), Anviksiki (logic), Mimamsa (interpretation) Shilpashastra (architecture), Arthashastra (polity), Varta (agriculture, trade, commerce, animal husbandry) and Dhanurvidya (archery). सीखने के स्रोत विभिन्न विधाओं जैसे इतिहास (इतिहास), अन्विकिकी (तर्क), मीमांसा (व्याख्या) शिल्पशास्त्र (वास्तुकला), अर्थशास्त्र (राजनीति), वार्ता (कृषि, व्यापार, वाणिज्य, पशुपालन) और धनुर्विद्या (तीरंदाजी) से लिए गए थे। Physical education too was an important curricular area and pupils participated in krida (games, recreational activities), vyayamaprakara (exercises), dhanurvidya (archery) for acquiring martial skills, and yogasadhana (training the mind and body) among others. शारीरिक शिक्षा भी एक महत्वपूर्ण पाठ्यक्रम क्षेत्र था और छात्र क्रीड़ा (खेल, मनोरंजक गतिविधियाँ), व्यायाम (व्यायाम), धनुर्विद्या (धनुर्विद्या) में भाग लेते थे, ताकि युद्ध कौशल प्राप्त किया जा सके, और योगासाधना (मन और शरीर को प्रशिक्षित करना) आदि। The Gurus and their pupils worked conscientiously together to become proficient in all aspects of learning. गुरु और उनके शिष्य सीखने के सभी पहलुओं में कुशल बनने के लिए ईमानदारी से एक साथ काम करते थे। In order to assess pupils' learning, shastrartha (learned debates) were organised. छात्रों की शिक्षा का आकलन करने के लिए, शास्त्रार्थ (सीखी गई बहस) आयोजित की गई थी। Pupils at an advanced stage of learning guided younger pupils. सीखने के उन्नत चरण में छात्र छोटे छात्रों का मार्गदर्शन करते थे। There also existed the system of peer learning, like you have group/peer work. सहकर्मी सीखने की प्रणाली भी मौजूद थी, जैसे आपके पास समूह/सहकर्मी कार्य है। Visual mapping of the various disciplines encompassed in the Vedas वेदों में शामिल विभिन्न विषयों का दृश्य मानचित्रण.

ANCIENT EDUCATION SYSTEM IN INDIA — A WAY OF LIFE भारत में प्राचीन शिक्षा प्रणाली - एक जीवन शैली

In ancient India, both formal and informal ways of education system existed. प्राचीन भारत में औपचारिक और अनौपचारिक दोनों तरह की शिक्षा प्रणाली मौजूद थी। Indigenous education was imparted at home, in temples, pathshalas, tols, chatuspadis and gurukuls. स्वदेशी शिक्षा घर, मंदिर, पाठशाला, टोल, चतुष्पदियों और गुरुकुलों में दी जाती थी। There were people in homes, villages and temples who guided young children in imbibing pious ways of life. घरों, गांवों और मंदिरों में ऐसे लोग होते थे जो छोटे बच्चों को जीवन के पवित्र तरीके अपनाने में मार्गदर्शन करते थे। Temples were also the centres of learning and took interest in the promotion of knowledge of our ancient system. मंदिर भी शिक्षा के केंद्र थे और हमारी प्राचीन प्रणाली के ज्ञान को बढ़ावा देने में रुचि रखते थे। Students went to viharas and universities for higher knowledge. उच्च ज्ञान के लिए छात्र विहार और विश्वविद्यालयों में जाते थे। Teaching was largely oral शिक्षण मुख्य रूप से मौखिक होता था and students remembered and meditated upon what was taught in the class. और छात्र कक्षा में जो पढ़ाया जाता था उसे याद रखते थे और उस पर मनन करते थे।

 

Gurukuls, also known as ashrams, were the residential places of learning. गुरुकुल, जिन्हें आश्रम भी कहा जाता है, सीखने के आवासीय स्थान थे। Many of these were named after the sages. . इनमें से कई का नाम ऋषियों के नाम पर रखा गया था। Situated in forests, in serene and peaceful surroundings, hundreds of students used to learn together in gurukuls. जंगलों में, शांत और शांतिपूर्ण वातावरण में स्थित, गुरुकुलों में सैकड़ों छात्र एक साथ शिक्षा ग्रहण करते थे। Women too had access to education during the early Vedic period. आरंभिक वैदिक काल में महिलाओं को भी शिक्षा प्राप्त करने की सुविधा थी। Among the prominent women Vedic scholars, we find references to Maitreyi, Viswambhara, Apala, Gargi and Lopamudra, to name a few. प्रमुख वैदिक महिला विद्वानों में, हमें मैत्रेयी, विश्वम्भरा, अपाला, गार्गी और लोपामुद्रा के नाम मिलते हैं। During that period, the gurus and their shishyas lived together helping each other in day-to-day life. उस काल में, गुरु और उनके शिष्य एक साथ रहते थे और दिन-प्रतिदिन के जीवन में एक-दूसरे की मदद करते थे। The main objective was to have complete learning, leading a disciplined life and realising one's inner potential. मुख्य उद्देश्य पूर्ण शिक्षा प्राप्त करना, अनुशासित जीवन जीना और अपनी आंतरिक क्षमता को पहचानना था। Students lived away from their homes for years together till they achieved their goals. छात्र अपने लक्ष्य को प्राप्त करने तक वर्षों तक अपने घरों से दूर रहते थे। The gurukul was also the place where the relationship of the guru and shishya strengthened with time. गुरुकुल वह स्थान भी था जहाँ समय के साथ गुरु और शिष्य का रिश्ता मजबूत होता गया। While pursuing their education in different disciplines like history, art of debate, law, medicine, etc., the emphasis was not only on the outer dimensions of the discipline but also on enriching inner dimensions of the personality इतिहास, वाद-विवाद कला, कानून, चिकित्सा आदि जैसे विभिन्न विषयों में अपनी शिक्षा प्राप्त करते समय, केवल अनुशासन के बाहरी आयामों पर ही नहीं बल्कि व्यक्तित्व के आंतरिक आयामों को समृद्ध करने पर भी जोर दिया जाता था।

 


No comments:

CONTACT: 9661213481 Sunilhome919@gmail.com Follow My Page GYAN COACHING CENTRE

Translate