Para 11 to end WHAT IS WRONG WITH INDIAN FILMS

<< PREVIOUS>>

 11.    After all आखिर we do posses the primary tools of film-making हम फिल्म-निर्माण के प्राथमिक उपकरण भी  रखते हैं।. The complaint of the technicians notwithstanding तकनीशियनों की शिकायत नाजायज  नहीं  है, mechanical devices such as the crane shot यांत्रिक उपकरणों जैसे क्रेन शॉट and the process shot are useful और प्रक्रिया शॉट उपयोगी होते हैं but by no means indispensable लेकिन किसी भी तरह से अपरिहार्य नहीं हैं।( एइसा नहीं हैं की इसके बिना नहीं हो सकता ).

In fact  what tools we have been used on occasion  with real intelligence  वास्तव में हम जिन उपकरणों का उपयोग वास्तविक ज्ञान के साथ समय पर करते रहे  है  

What our cinema   needs above everything else हमारे सिनेमा को  ऊपर कि सभी चीजों के आलावा आवश्यकता  है   is a style  एक शैली की ,  an idiom एक मुहावरा की , a sort of iconography of cinema एक तरह की आइकनोग्राफी की , which would be uniquely and recognizably Indian. जो विशिष्ट रूप से भारतीय हो।

 The majority of our films are replete with such ‘visual dissonances’.  हमलोगों की अधिकांश फिल्मे ऐसी ‘दृश्य विसंगतियों ‘ से भरपूर हैं , But the truly Indian film should steer clear of such inconsistencies किन्तु सच्चे रूप से भारतीय फिल्म को ऐसी विसंगतियों से मुक्त होना चाहिए , and look for its material in the more basic aspects of Indian life, और भारतीय जीवन के अधिक मौलिक पहलुओं में इसकी सामग्री तलाशना चाहिए where habit and speech, dress and manners, background and foreground, blend into a harmonious whole जहाँ आदत एवं बोली  पोशाक एवं तरीके, पृष्टभूमि एवं अग्रभूमि का पूरा आनंद  मिल जाये .

 It is only in a drastic simplification of style and content that hope for the Indian cinema resides .यह मात्र शैली और विषयवस्तु के उग्र सरलीकरण में है कि भातीय सनेमा कि उम्मीद निहित है .  At present, it would appear that nearly all the prevailing practices go against such as simplification. वर्तमान में एइसा लगता है कि लगभग सभी मौजूद गतिविधियाँ ऐसी सरलीकरण के विरुद्ध जाती हैं .

Word meaning:

Posses:का स्वामी होना , film making: फिल्म निर्माण करना , complaint; शिकायत करना , notwithstanding:के बावजूद  device:उपकरण  crane:क्रेन , indispensable:अनिवार्य  style:शैली  iconography: प्रतिमा विद्या , science of icon making, uniquely:खास ढंग से , recognizably:स्वीकार्य रूप से , replete:भरपूर  filled with, visual: of sight दृष्टिगत / दृश्य , steer clear: विल्कुल स्पष्ट ,  dissonances:विसंगतियाँ ,  inconsistencies: विसंगति , material: पदार्थ , aspects: पहलू , background: पृष्टभूमि , foreground: अग्रभूमि , bland:मिलाना  harmonious:सुखद, आनंदायक  drastic:प्रबल  simplification:सरलीकरण  resides:आवास , prevailing: प्रधान/ चालू .

Questions:

(i) What does Indian cinema need?

Indian cinema needs a style, an idiom a sort of iconography of cinema which would be uniquely and recognizably Indian.

 

(ii) What types of films?

The majority of our films are depleted with such ‘visual dissonances’.

 

(iii) What types of material does Indian cinema need?

 In Indian enema, there should be material in the more basic aspect of Indian life. Where habit and speech, dress and manners background and foreground bland into a harmonious way.

 

(iv) What do you mean by ‘Simplification?’

 It means not much decorated or ornamented. Here concerning cinema, it should simply be produced

5. Starting a production without adequate planning,बिना प्रयाप्त योजना के निर्माण शुरू करना  sometimes even without a shooting script,कभी कभी बिना लेख के फिल्म बनाना  a penchant for convolutions of plot and counterplot rather than the strong , simple unidirectional narrative: the practice of sandwiching musical numbers in the most unlyrical situations, the habit of shooting indoors in a country which is all landscape, and at a time when all other countries are turning to the documentary for inspiration

all these stands in the way of the evolution of a distinctive style. ये सभी विशिष्ट शैली के विकाश के रस्ते में खड़े होते है .

 

There have been rare glimpses of an enlightened approach in a handful of recent films फ़िलहाल मुठिभर फिल्मों में पक्षपात रहित पहुँच की दुर्लभ झांकियां रही है . IPTA’s 'Dharti-Ke-Lal is an instance of a strong simple theme put over with style, honesty, and technical competence आई पी टी ए का धरती के लाल शैली , सत्यनिष्ठ  और तकनीकी क्षमता के साथ सफलता पूर्वक अभिनय किया गया दमदार सरल अभिनय का दृष्टान्त है . Shankar’s Kalpana, an inimitable and highly individual experiment, shows a grasp of filmic movement, and a respect for tradition.शंकर कि कल्पना , अनूठा और उच्च व्यक्तिगत प्रयोग , फिल्म सम्बंधित गतिशीलता और रामप्र की अपेक्षा पर पकड़ दिखता है .

The raw material of the cinema is life itself; सिनेमा की कच्ची सामग्री स्वयं जीवन है  it is incredible that यह अद्भुत है दी  country which has inspired so much painting and music and poetry should fail to move the filmmakers कोई देश जिसने इतना अधिक चित्रकला और संगीत और काव्य को प्रेरित किया है फिल्मनिर्माता को प्रेरित करने में असफल हो . He has only to keep his eyes open, and his ears.उसे मात्र अपने ऑंखें और कान खुले रखने हैं , Let him do so.उसे ऐसा करने दो .

Questions:

(i) How should a film production be made?

 Film production is made with adequate planning.

(ii) Which films are mentioned here?

The film is ‘Dharti-ke-Lal’.

(iii) What is the raw material of a cinema?

 The raw material of the cinema is life itself.

 (iv) find the word from the passage, which means ‘inland scenery’.

The word is, landscape.

                <<  GO ON PREVIOUS PAGE >>

  

No comments:

CONTACT: 9661213481 Sunilhome919@gmail.com Follow My Page GYAN COACHING CENTRE

Translate